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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.5/643

Title: A importância da formação profissional contínua nas empresas portuguesas
Authors: Fonseca, Paulo Jorge Martinho da
Advisor: Kovács, Ilona
Keywords: formação profissional
aprendizagem ao longo da vida
ensino/formação
qualificação
transformações no trabalho
Life long learning
work mutation
continuing education and training
low training
qualification and low qualification
learning in work
Issue Date: 28-May-2008
Publisher: Instituto Superior de Economia e Gestão
Citation: Fonseca, Paulo Jorge Martinho da. 2008. "A importância da formação profissional contínua nas empresas portuguesas". Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.
Abstract: No mundo global fortemente concorrencial, os recursos humanos assumem-se como um dos factores de maior destaque da competitividade. Em seu torno, surgem as tecnologias, a inovação, condições de mercado, prazos de entrega, qualidade e diversidade de produtos, etc. Assim, as empresas competitivas e concorrenciais são aquelas que investem na valorização dos Recursos Humanos. Este estudo realça que os problemas estruturais de Portugal prendem-se com o baixo nível de qualificação e de educação da população activa, o que influencia a produtividade das empresas. As deficiências da educação, devem-se ao insucesso escolar e ao fraco investimento em formação profissional. São referidas neste estudo, diversas perspectivas acerca desta questão, no âmbito da sociologia do trabalho e do emprego. Os dados estatísticos, reforçam que o investimento em formação contínua é diminuto, o que resulta num cenário desolador que nos coloca na cauda da Europa, revelando acentuadas assimetrias de oportunidades no acesso à formação profissional, tendo os trabalhadores menos escolarizados menores oportunidades, quer de aprendizagem, quer de condições de trabalho. No mundo do trabalho há um domínio do trabalho desqualificado e as condições de trabalho são precárias. A aprendizagem no posto de trabalho requer uma significativa mudança da mentalidade dos dirigentes das empresas portuguesas, ao nível da organização do tempo de trabalho, do investimento financeiro, valorização dos recursos humanos e na aprendizagem ao longo da vida profissional. Em suma, as empresas têm de apostar no processo de aprendizagem ao longo da vida.
In the high prominent global world, the human resource is the most important factor of the competitiveness. In its lathe we witness the appearance of technologies innovation, market conditions stated periods of delivery, quality and diversity of products, etc. therefore, the competitive companies are those who invest development and assessment of the Human Resources. This study emphasizes that one of Portugal's Structural problem inhabits in low level of professional qualification and education to the active population which influence the productivity of the companies. The lack of instruction is due to school failure and to the weak investment in professional formation. This study also reveals several perspectives concerning this question, in the scope of sociology both of work and job. The statistics data strengthen that the investment in continuous formation is low, which results in a devastating scenario that places Portugal in the tail of Europe. This circumstances show that there are massive asymmetries in what concerns to chances in the access to professional formation. Consequently, Workers with less education are less qualification to access to professional formation. Consequently, workers with low education are less qualified to access to professional formation. Consequently workers with less education are low qualification to access opportunities, not only in what learning process concern but also in work conditions. Nowadays, on the labour world there are a great number of work ranks with poor contents and lack of motivation, with precarious conditions. Learning in work rank requires a significant change in the attitude of those who are in charge especially in what concerns, but also in work conditions. Nowadays, on the labour world there are a great number of work ranks with poor contents and lack of motivation with precarious conditions. Learning in work rank requires a significant change in the attitude of those who are in charge, especially in what concerns to the organization of work time financial investment evaluation of existing resources and experience acquired throughout professional life. In resume, companies will have to invest in continuous process learning. Life long learning is the best way to valuing learning influences the activities, the productivity of Human Resources and the competitive of the companies. Lack qualification influences the productivity and the success of the companies. The attitude at work requires significant changes of the access in professional formation and to promote reconversion intervention in companies through the development of the conditions of Human Resources. Low qualification brings less opportunities to development the skills and influences the productivity of the Human Resources.
Description: Mestrado em Sociologia Económica e das Organizações
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/643
Appears in Collections:DCS - Dissertações de Mestrado / Master Thesis
BISEG - Dissertações de Mestrado / Master Thesis

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