UTL Repository >
FMH - Faculdade de Motricidade Humana >
BFMH - Biblioteca da Faculdade de Motricidade Humana - Noronha Feio >
BFMH - Teses de Doutoramento / Ph.D.Thesis >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.5/3775

Title: A methodology for bi-directional transfer between contemporary dance and new media technologies
Other Titles: Uma metodologia de transferências bidireccionais entre a dança contemporânea e as tecnologias multimedia
Authors: Jürgens, Stephan Ferdinand
Advisor: Guimarães, Daniel Tércio Ramos
Keywords: Artistic laboratory
Contemporary dance
Digital performance
Evolving glossary
Generative techniques
Interactive systems
Interdisciplinary choreograhy
Multimodal improvisation
New media technologies
Synergetic training
Issue Date: 2011
Abstract: This thesis presents our Methodology for Bi-directional Transfer between Contemporary Dance and New Media Technologies. The term ‘Bi-directional transfer‘ describes an essential dynamic in interdisciplinary collaboration. Its nature can be described as ‘mimesis of thought’, or analysis of ‘non-sensuous correspondences’ regarding important concepts, ideas, techniques and methods in contemporary dance and new media technologies. Over the past five years we have compiled an Evolving Glossary for Interdisciplinary Collaboration in Digital (Live)Performance, which can be seen as a crystallization of our collaborative interdisciplinary research and artistic work. Taking the form of a web-based hyperdictionary, this glossary of compositional, technical and philosophical concepts and principles was designed to provide a starting point for the development of specific artistic research topics and questions. Its function is to generate new ideas, structures, methods and solutions in collaborative interdisciplinary teamwork. The Evolving Glossary thus represents a core component of our Methodology for Bi-directional Transfer, and can be applied in the context of artistic research and creation in the field of Digital (Live) Performance; a term that we use as a synonym for the intersection of contemporary dance and new media technologies. A second core component of our Methodology for Bi-directional Transfer is the Artistic Laboratory. Lab formats and methodologies are discussed to arrive at a categorization of constituent elements of artistic laboratories. In the second part of this thesis we present three examples of the application of the Evolving Glossary in the context of Artistic Laboratories. We investigate the following three main areas of the application of our methodology: 3 1. generative techniques (covering the creation of artistic material, micro-and macro structures of live performance, and systems to document/archive and restore relevant information); 2. interactive situations in HCI (human-computer communication) contexts; and 3. synergetic training (creation of favorable conditions for synergetic effects to occur in the training with interactive systems). Case studies are presented in each of the three areas of investigation to link concrete artistic research and performance to the underlying creative strategies, and how these have been designed in each particular case. In our conclusion we reflect upon the outcomes of this investigation and discuss further avenues for future research.
Esta tese apresenta a nossa Metodologia de transferências bidireccionais entre a Dança Contemporânea e as Tecnologias Multimedia. O termo ‘transferência bidireccional’ descreve uma dinâmica essencial em colaborações interdisciplinares. A sua natureza pode ser descrita como ‘mimesis de pensamento’, ou análise de ‘correspondências não-sensoriais’ de importantes conceitos, ideias, técnicas e métodos na dança contemporânea e nas novas tecnologias multimedia. Durante os últimos cinco anos compilamos o Glossário Emergente para Colaborações Interdisciplinares em Performance Digital (ao vivo), que pode ser considerado a cristalização do nosso trabalho artístico e de investigação em colaborações interdisciplinares. Sob forma de um hiperdicionário em formato website, este glossário de conceitos e princípios composicionais, técnicos e filosóficos foi concebido para providenciar um ponto de partida para o desenvolvimento de tópicos e questões de investigação artística. A sua função é gerar novas ideias, estruturas, métodos e soluções em colaborações interdisciplinares. O Glossário Emergente representa uma componente principal da nossa Metodologia de transferências bidireccionais, que pode ser aplicada em contextos de investigação e criação artística na área de Performance Digital (ao vivo), termo este que utilizamos como um sinónimo da intersecção entre a dança contemporânea e novas tecnologias multimedia. Uma segunda componente principal da nossa Metodologia de transferências bidireccionais é o Laboratório Artístico. Uma reflexão sobre diferentes formatos e metodologias de laboratório conduz a uma categorização de elementos constituintes de laboratórios artísticos. 5 Na segunda parte da nossa tese apresentamos três exemplos de aplicação do Glossário Emergente no contexto do Laboratório Artístico. Investigamos as seguintes três áreas de aplicação da nossa metodologia: 1. técnicas de geração (tratamos a criação de materiais artísticos, estruturas microe macro de performance ao vivo, e de sistemas de documentação/arquivamento e recuperação de informação relevante); 2. situações interactivas em contextos HCI (human-computer communication); e 3. treino sinergético (a criação de condições favoráveis para provocar efeitos sinergéticos durante o trabalho com sistemas interactivos). Apresentamos estudos de caso em cada área de investigação na intenção de revelar as relações concretas entre a investigação e performance artística e as estratégias criativas subjacentes, e como estas foram desenvolvidas em cada caso particular. Na nossa conclusão reflectimos sobre os resultados da nossa investigação e traçamos futuras linhas de investigação.
Description: Doutoramento em Motricidade Humana na Especialidade de Dança
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/3775
Appears in Collections:BFMH - Teses de Doutoramento / Ph.D.Thesis

Files in This Item:

File Description SizeFormat
index.htmlIndex316 BHTMLView/Open
dissertation.pdfDocumento principal16.7 MBAdobe PDFView/Open
Paper-TeDance.pdfPaper -Te Dance142.46 kBAdobe PDFView/Open
PAPER CF&SJ_Full Paper_Cambridge Scholars Publishing.pdfPaper CF&S183.96 kBAdobe PDFView/Open
Report Live-I Workshop.pdfReport Live1.83 MBAdobe PDFView/Open
CV-2011.pdfCV160.91 kBAdobe PDFView/Open
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

 
Estamos no RCAAP Governo Português separator Ministério da Educação e Ciência   Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Financiado por:

POS_C UE