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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.5/2385

Title: Valorização do Património Cultural: o caso de Mértola
Authors: Pedroso, Pedro Manuel de Azevedo e Silva
Advisor: Barata, Filipe Themudo
Keywords: património cultural
turismo
território
ambiente
memória
imagem
Cultural heritage
tourism
territory
environment
memory
image
Issue Date: Mar-2007
Publisher: Instituto Superior de Economia e Gestão
Citation: Pedroso, Pedro Manuel de Azevedo e Silva. 2007. "Valorização do Património Cultural: o caso de Mértola". Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão
Abstract: O autor propõe uma reflexão sobre o contributo da valorização do património cultural como suporte da diferenciação, atractividade e autenticidade, elementos essenciais para a qualificação de determinado lugar ou região, se devidamente enquadrados numa estratégia de consolidação e valorização da imagem. Estuda o fenómeno vivido em Mértola, na sequência das acções de revitalização empreendidas, ancoradas, em larga medida, na divulgação pública e na pesquisa científica desenvolvida sobre achados arqueológicos de origem romana, islâmica (a maioria), e cristã, que vieram transformar uma região empobrecida em algo que representa um caso exemplar e diferente de valorização do património histórico/cultural no território nacional. Este caso serve para o autor sugerir um conjunto de medidas de carácter estratégico, apoiado na reflexão científica produzida no domínio do marketing de lugares ou destinos turísticos, procurando contextualizar a valorização do património cultural no desenvolvimento sustentável do território na época da globalização cultural.
The cultural heritage of a nation, or a people, should be counted as one of the key differentiators along with other attributes that make a location attractive to visitors. As such, authentic exam¬ples of local cultural heritage play a significant role in adding value to initiatives that draw at¬tention to a particular area or attempt to utilize its image. This study recounts a unique example in Portugal which occurred at Mértola, and highlights the sequence of initiatives to transform an impoverished region into a showcase example of how to leverage cultural and historical heritage for revitalization purposes by drawing public attention to the scientific studies surrounding artefacts, mostly of Arab origin, but including Roman and Christian artefacts as well, that were found on the site. Using this case as an example, the author suggests a series of strategic measu¬res that could be used for leveraging local cultural heritage in its entirety along with scientific or archaeological findings as key differentiators from the marketing perspective to attract visitors, and thus make tourism a more viable option in the long term development of a region during this time of relentless cultural globalization.
Description: Mestrado em Marketing
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/2385
Appears in Collections:DG - Dissertações de Mestrado / Master Thesis
BISEG - Dissertações de Mestrado / Master Thesis

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