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Título: Até que ponto temos serviços públicos On-çine em Cabo Verde - comparação com Portugal
Autor: Duarte, Luís Pedro Galvão
Orientador: Monteiro, Maria Helena
Palavras-chave: Governo eletrónico
Políticas públicas
Serviços públicos On-line
Sociedade da informação
Tecnologias de informação e comunicação
Electronic government
Public policies
Public services On-line
Information society
Information and communication technologies
Data de Defesa: 31-Mai-2013
Editora: Instituto Superior de Ciências Sociais e políticas
Resumo: Cabo Verde e Portugal têm uma história que se interliga em vários pontos. Portugal além de ser o país que descobriu e colonizou Cabo Verde é atualmente um dos seus principais parceiros ao nível do desenvolvimento social e económico. Esta colaboração contribuiu para o sucesso de um país que teve como ponto alto a elevação à categoria de País de Desenvolvimento Médio em 2008, segundo a classificação das Nações Unidas. Cabo Verde tem vindo a fazer progressos na última década no domínio do governo eletrónico sempre apoiado por políticas públicas que privilegiam o progresso do mesmo, enquanto Portugal é um país de vanguarda no domínio do governo eletrónico. Os dois países apostam fortemente na implementação do governo eletrónico, cujo sucesso passa pelo bom funcionamento dos serviços públicos on-line disponibilizados pelos Governos e pelas respetivas Administrações Públicas. Para todos os países que usam serviços públicos on-line é relevante fazer, periodicamente, avaliações dos resultados dos mesmos. Os objetivos deste trabalho passam por saber até que ponto Cabo Verde apresenta hoje um pacote de serviços públicos on-line e qual a sua comparação com os serviços equivalente em Portugal.
Cape Verde and Portugal histories have several interconnecting aspects. Besides the fact that Portugal discovered and colonized Cape Verde, it is one of its major social and economic partner, contributing to the countries success, that had its recognition as a middle-income country by the United Nations in 2008 as its high achievement. Cape Verde has been making progress in the last decade in the e-government field, always supported by public policies that favor developments on this area, while Portugal is a country in the forefront domain of e-government. Therefore both countries are strongly committed to the establishment of e-government pratices, whose success depends on the proper functioning of the public services made available on-line by the Government and by Public Administration. For all countries that use on-line public services it is important that they be periodically evaluated. The goal of this dissertation is to access Cape Verde´s on-line public services package state of evaluation using Portugal´s as a basis for comparison. During this dissertation we gathered some relevant data related to e-government and information society in both countries. The comparison was conducted based on the methodology used in the benchmarking study for the European Commission which compared on-line public services in the different EU Member States. Tables were created for the following domains: Cape Verde – Citizen; Cape Verde - Companies; Portugal – Citizen; Portugal – Companies; and the indicators of sophistication of each online services were assessed. While gathering this information we noted that the provision of public services online in Cape Verde is still very limited, and that, when compared to Portugal, there is get a loto f work to be done to enhance Cape Verde´s e-governance. Eventually, and following this study could be done another study that demonstrates where Cape Verde can enjoy the experience of Portugal to improve their public services online
Descrição: Tese de Mestrado em Gestão e Políticas Públicas
Peer review: no
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/6160
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