Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.5/2959
Título: Usability : impact on e-commerce
Autor: Machado, Ana Teresa Martins
Orientador: Reis, António Palma dos
Palavras-chave: e-commerce
online consumer behavior
TAM
usability
web sites
sitios da Web
comércio electrónico
comportamento do consumidor
TAM
usabilidade
Data de Defesa: Fev-2011
Editora: Instituto Superior de Economia e Gestão
Citação: Machado, Ana Teresa Martins. 2011. "Usability : impact on e-commerce". Tese de Doutoramento. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão
Resumo: While many factors can affect a Web site's ability to attract new customers, retain current customers, and efficiently facilitate online transactions, usability is becoming increasingly more important, particularly in light of the increased use of the Internet by both businesses and consumers. Numerous researchers and Web development practitioners have proposed various techniques and instruments for measuring usability however there is still no consensus on how to measure Web site usability. Of particular concern to designers of Web sites is the question of whether consumers' reactions to a Web site are likely to induce subsequent visits or purchases from the site in the future Thus a theoretical model of Web site usability would provide a better understanding on the influence of Web site usability on online consumer's perceptions. Bearing in mind the call for a better understanding of the usability effects on consumer behaviour this study has two research objectives: (1) to propose and validate Web site usability constructs that mainly captures human perceptions on Web site sability; (2) to propose and validate a theoretical model of Web site usability by adopting the Technology Acceptance Model (TAM). To provide evidence in support of the first question, this study will create valid and reliable instruments for measuring Web site usability. To provide evidence in support of the second question, this study will investigate the relationship between Web site perceived usability and consumers' beliefs, attitude and behaviour intentions towards Web sites in the context of e-commerce, through the inclusion of usability constructs within the Technology Acceptance Model.
Os sítios em contexto de comércio electrónico na Web são a principal interface entre vendedores e compradores, tendo como principal objectivo atrair, manter clientes e influenciar comportamentos de compra. A usabilidade tem sido definida de múltiplas maneiras por académicos e profissionais, não existindo um consenso na forma como se mede a usabilidade de sitios da Web. Apesar da reconhecida importância da usabilidade dos sítios da Web, sobretudo ao nível dos designers, é limitada a existência de estudos empíricos que avaliem o modo como a usabilidade influencia o comportamento de compra do consumidores na Internet, através da experiência de utilização do sítio da Web e gerar fidelização Com este estudo pretende-se (1) identificar as dimensões do construto da usabilidade (2) pereceber de que forma a usabilidade tem impacto no comportamento do consumidor. Face a este objectivo, serão criadas e empiricamente validades métricas para avaliação da usabilidade de sitios na Web em contexto de comércio electrónico, assim como será desenvolvido um modelo teórico que examina a relação entre a usabilidade dos sitios na Web e as atitudes e intenções dos potenciais consumidores, com base na aplicação do Modelo de Aceitação Tecnológica.
Descrição: Doutoramento em Gestão
URI: http://hdl.handle.net/10400.5/2959
Aparece nas colecções:BISEG - Teses de Doutoramento / Ph.D. Thesis
DG - Teses de Doutoramento / Ph.D. Thesis

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